Szerepjátékok
A klasszikus szerepjáték során a gyerekek a felnőttek tevékenységeit képzeletük, kreativitásuk segítségével újraalkotják. Ezek a „mintha” helyzetek nagyon fontosak az óvodás korúak fejlődésének szempontjából. Még ha kívülről nézve úgy is tűnik, hogy „csak” megeteti és lefekteti a mackót vagy telefonál egy fakockával mégis komoly, összetett munka zajlik ilyenkor is az agyukban.
Eleinte kisebb korban még inkább egyedül játsszanak el, utánoznak egy-egy helyzetet, aminek nincs is feltétlenül folytatása. Például eljátssza, ahogyan anya meghámozta a krumplit, de utána ezt nem követi játék főzőcskézés, hanem már mással foglalkozik. Ilyenkor még elég egy-egy tárgy a játékhoz, a ruha, a helyszín vagy társak bevonása kevésbé fontos. Nagyobb ovisok viszont már kifejezetten kérni szokták, hogy valaki csatlakozzon a játékhoz, hiszen a boltosnak vásárlók kellenek, az orvosnak betegek. Náluk már a jelképes ruha, fejfedő is fontosabb. Igénylik a kiegészítőket, ezekhez saját ötletekkel is hozzájárulnak (miből, hogyan készítsük), szívesen részt vesznek az elkészítésükben.
Mi mindenre jó a szerepjáték?
- segít az élmények feldolgozásában
- levezetheti benne a feszültséget (újrajátszhat egy kellemetlen helyzetet, konfliktust)
- fejlődik a kreativitása, képzelete, leleményessége, probléma megoldó képessége
- segíti a szimbolikus gondolkodás kialakulását
- fontos szerepe van az érzelmi és szociális fejlődésben (jobban megértheti mások érzéseit, gyakorolja az együttműködést)
Nekem mindezek mellett azért a kedvencem, mert a gyermek számára észrevétlenül, könnyedén lehet vele új ismeretet átadni, valamit gyakoroltatni vagy éppen egy-egy részképességet fejleszteni.
Hogyan játszunk doktorosdit?
Egész biztosan szükség lesz néhány alapvető orvosi eszközre, egy köpenyre, egy vizsgálóágyra és egy asztalra, ahol írhat az orvos receptet például. Ha valamilyen szakterületet szeretne a gyerkőc, akkor ehhez további kiegészítőkre is szükség lehet. A Facebook oldalunkon találhattok ezekről 3 posztot is megvalósítási ötletekkel, a 3 letölthető csomagot pedig itt találjátok egyben:
Kiegészítők
Általában szükség van egy váróra, ahol a betegek várakoznak. Ez lehet a szőnyeg széle pár kockával elkerítve, kis székek vagy a kanapé. Itt kaphatnak a betegek sorszámot, ami alapján behívja majd őket az orvos vagy az asszisztens. (Ezzel máris ismerkedhetünk a sorszámokkal.) Persze dönthet úgy is a doktor, hogy más sorrendben szeretné leültetni a várakozókat, előre a legkisebb aztán növekvő sorrendben (vagy javasolhatunk mi is szempontokat hozzá) esetleg külön várakozzanak a babák és a plüssök (sorrend, csoportosítás). Játék közben megszámolhatjátok, hány beteg várakozik, menet közben figyelhetitek, ha ennyien már bejöttek, mennyien várnak még (számlálás, pótlás)
Kezdődhet a rendelés!
Néhány beteg sérüléseit érdemes előre elkészíteni: cellux darabra rajzolhatunk piros pöttyöket vagy akár vágást/horzsolást, ezt kezelés közben könnyen eltávolíthatja a kis orvosunk. Cellux darabot félbe hajtva (hogy 2 oldala tapadjon) tegyük a babára, erre kerülhet pici pompon, papírcsík mint tüske, szúrós bogyó.
Az orvos először megvizsgálja a beteget (eszközök nevei) azután kezelheti helyben (tüskék kiszedése csipesszel, pöttyök letörlése, ragtapasz kibontása és felhelyezése, kötés készítése – finommotorika, szem-kéz koordináció)
Komolyabb probléma esetén további vizsgálatokra küldheti a pácienst vagy maga is készíthet röntgen felvételt, megvizsgálhatja a látását vagy mintákat vizsgálhat mikroszkóp alatt (bacik, vírusok száma, alakja). Lehet a rendelőben néhány szakkönyv (emberi test működése, felépítése), ha valaminek szeretne utánanézni a doktor.
Ezután eldöntheti, hogy elég-e javasolni egy kis pihenést, teázást, sétát a friss levegőn vagy gyógyszert ír fel receptre. Visszahívhatja későbbi időpontban kontrollvizsgálatra is. (négyzetekbe jelölés pipával, a neve lemásolása nyomtatott nagybetűkkel, gyógyszer nevének kitalálása – ha nagyon ügyes lemásolása – , számjegyek másolása, ismeretlen fogalmak, szavak megbeszélése). Kitalálhattok bármi mást is: adhat igazolást, testnevelés alól felmentést stb. csak egy darab papír kell hozzá és némi fantázia.
Adhat tanácsokat (megfelelő öltözet, ne másszon magasra, kézmosás, egészséges életmód, vitaminok), hogyan kerülje el legközelebb a megbetegedést/balesetet a beteg.
Amire érdemes figyelni:
- ha kéri, csatlakozz hozzá és játszd lelkesen a rád osztott szerepet. Közben javasolhatsz dolgokat, adhatsz ötleteket, de ne várd el, hogy mindegyiket el is fogadja
- amikor egyedül vagy tesóval játszana ne kényszerítsd rá magad
- ne felejtsd el, hogy a cikkben felsorolt dolgok csak lehetőségek, ötletek. Nem kell minden alkalommal mindent beletenni, menetrend szerűen végigmenni rajta. Figyelj, maradj elérhető játék közben, hogy észrevedd a kínálkozó lehetőséget, ha kérdez, válaszolj, de ne legyen kötelező, pontosan megtervezett program belőle.
Hangolódásképpen vagy éppen levezetésnek a játék után olvashattok orvosos történetet, mesét vagy hallgathattok ilyen dalokat.
Könyvek:
- Hohol Ancsa-Boris Juli : Terka és a mandulakaland
- Marék Veronika : Boribon beteg
- Hermann Marika : Polli a doktorbácsinál
- Finy Petra : A doki-ügy
- Berg Judit : Doktor maszat
- Igaz Dóra : Holnapra kutya bajod!
- May Szilvia : A Fásli Utcai Állatkórház
- Scolar kiadó : Megfújni és tapaszt rá! (2-4 éveseknek)